Australie 1

Vrijdag 4 juli. 6:00 geland op Sydney. Bij de douane was het prijs. Nadat de tassen opnieuw waren gescand werd de tas met souveniers eruit gevist. De houten souveniers waren niet welkom in Australie ivm insecten die illegaal het land proberen binnen te komen. Uiteindelijk kreeg Marc een waarschuwing en een aantekening in zijn paspoort en de penalty bleef dit keer achterwege (we waren zeer onder de indruk). Welkom in Australie. Op het vliegveld hebben we vervolgens de auto, Toyota Corolla, geregeld die ons door Aussie moet gaan vervoeren. Edo is als eerste achter het stuur gedoken en heeft zijn kunsten aan de linkerkant van de weg laten zien. We zijn dan ook dwars door de stad meteen naar het 'Operahouse' gereden. Vanaf de 'Operahouse' hadden we een prachtig uitzicht op de 'Harbour bridge'. Vandaar zijn we naar Kingscross gereden en hebben een dorm geregeld waar we eerst een paar uur hebben geslapen voordat we verder op verkenning zouden gaan in de stad.
Zaterdag 5 juli. Na een slechte nachtrust (Koud en een hoop gesnurk van onze mede bewoner) zijn we na het ontbijt om 11:00 vertrokken naar de hoofdstad van Australie, Canberra. Onderweg naar Canberra besloten naar 'Snowy Mauntains' door te rijden. Dus met een kleine 100 km/uur reden we langs het parlements gebouw, in Canberra, op de 'highway' waar je beslist niet harder mag en 90% van de mensen zich daar ook werkelijk aan houdt ivm vele flitspalen en snelheidscontroles. Onderweg naar Cooma veel dode skippies langs de weg. Aangekomen in Cooma een houten cabin gevonden op een campingpark. Voor het eerst zelf gekookt. Het was niet te pruimen!!.
Zondag 6 juli. Om 8:00 opgestaan en de auto ijs vrij gemaakt. Van uit Cooma naar Thredbo gereden. Niet veel sneeuw maar wel veel mensen op de piste. Na Thredbo op naar het volgende plaatsje in Perisher Valley. Hier Lag duidelijk veel meer sneeuw maar stond wel een hele gemene koude wind (door merg en been). Na een paar sneeuwballen te hebben gegooid zijn we vertrokken terug naar Sydney waar we na een kleine 650 km s'avonds aan zijn gekomen en waar we ons vervolgens tegoed hebben gedaan aan een pizza.
Maandag 7 juli. Om 4:30 opgestaan en met de auto gereden naar het vliegveld. Om even over half 6 waren we met zijn vieren. Vergezeld met Miranda en Wendy zijn we terug naar de stad gereden waar we als eerste even langs het 'Operahouse' zijn gereden voordat we koers zouden zetten naar onze slaapvertrekken. s' Middags hebben we een een wandeling gemaakt langs de haven en door het botanische park vlakbij het 'Operahouse' en voordat we terug waren was het alweer donker en tijd voor het avondeten. Het avondeten bij de Chinees was lekker maar wel duur.
Dinsdag 8 juli. Om 10:00 vertrokken naar Port Macquarie. Langs de weg heerlijk ontbeten op een picknick plaats. Na deze rust pauze meteen weer in de auto. Port Macquarie here we come!!!. In Port Macquarie aangekomen een pitstop gemaakt aan het strand. Waar we dolfijnen zagen tuimelen in zee. Ivm school vakantie was het vinden van een slaapplaats niet geheel makkelijk, maar met een beetje geluk vonden we een slaapplaats in een park met verwarmd zwembad en een tennisveld voor de deur. Nadat we boodschappen hadden gedaan zijn we heerlijk buiten voor ons huis gaan genieten van het eten en een flesje wijn. Later op de avond werden we vergezeld door onze buren (twee Australiers) en werd het vrij laat voordat we onze mandjes opzochten.
Woensdag 9 juli. Om 9:00 vertrokken naar Ballina waar we s' avonds zijn aangekomen en na deze lange dag zijn we vroeg naar bed gegaan. Het nadeel in Australie is dat je niet echt kunt doorrijden. Veel politie en flitspalen maken ons niet gelukkig en daarbij gaat de highway nog wel eens door een stadje waar je het doorrijden meteen kunt vergeten.
Donderdag 10 juli. Na het ontbijt om 9:30 vertrokken naar Byron Bay met z'n prachtige witte vuurtoren. Een plaatje uit de oudheid. Daarna naar Surfers Paradise waar we snel weer zijn vertrokken omdat het niet veel paradijselijkheid voorsteld. Na Surfers Paradise koers gezet richting Brisbane waar we even voorbij Brisbane zijn we gestopt om een bezoek te brengen aan Alma park zoo. Hier hebben we kangaroo's, kuala's en wombats gevoerd en mochten we ze ook nog even aanraken. Na het park zijn we doorgereden naar Hervey Bay waar we laat zijn aangekomen en de Subway wel hele lekkere broodjes had als avondmaaltijd.
Vrijdag 11 Juli. Om 7:45 werden we al opgehaald voor een trip naar Fraser island. Het grootste zandeiland van de wereld (+- 185.000 hectare, 124km lang en 27km breed). Met de bus, gevuld met bejaarden (wie heeft er altijd pret voor 10 als ze Ronnie Tober zien), zijn we richting de ferry vertrokken waar we werden gedropt op de pier alwaar we met de benenwagen de ferry zijn opgelopen. Bij aankomst op het eiland zijn we vervolgens met een 4 wheel touringbus via een hobbelige zandweg (riemen verplicht vast) naar het oosten van het eiland vertrokken. Halvewege werden we getrakteerd op een korte wandeling door het regenwoud (500m) waarna we weer met de bus richting lunch zijn vertrokken. Na de heerlijke lunch zijn we het strand opgedoken en zijn we naar het noorden met de bus vertrokken waar we gekleurd zand hebben bekeken??? Na het fabuleuze gekleurde zand zijn we vertrokken naar het wrak op het strand. Het wrak ligt daar in de branding sinds 9 juli 1935 door een storm. Na het wrak zijn we met de bus naar een duinriviertje gereden. Na het duinriviertje zijn we getrakteerd op koek en thee vlakbij een meertje. Na het avond eten bij de Mexicaan verdwaald in het kleine donkere stadje.Een uur later waren we eindelijk thuis.
Zaterdag 12 juli. Wim (broer Marc) jarig. Om 8:00 opgestaan en 2 uur gestoeid met de foto's van China voor de website. Met de auto richting Rockhampton. We konden vlot doorrijden met Marc op de uitkijk nadat Wendy het stuur ter hand had genomen. Tegen het eind van de middag zijn we aangekomen in Mount Morgan. Een oud verlaten goudmijn stadje waar we voor de volgende dag een tour hebben geboekt, bij het oude treinstation, voor de volgende dag. Na boodschappen te hebben gedaan toverde Wendy en Miranda in een handomdraai een voortreffelijke 3 gangendiner op tafel.
Zondag 13 juli. Na een uitgebreid ontbijt stonden we om 9:15 voor het gebouwtje met de groene dino op het dak waar onze gids ons zou oppikken. De gids, een lollige ex-kiwi (Nieuw Zeelander), bracht ons na een korte toer door het verlaten vervallen stadje naar de goud -en kopermijn. Deze open goud -en kopermijn was in bedrijf van 1880 tot 1981. Om 12:00 zijn we vertrokken naar het noorden richting Airlie beach. In Airlie beach voor het eerst in 5 maanden lang moeten zoeken naar een slaapplaats, alles zat vol. Uiteindelijk hebben we een slaapplaats weten te vinden net buiten de stad. s' Avonds in drukke bar - restaurant gegeten.
Maandag 14 juli. Uitgeslapen en ontbeten voor de bungalow. In het stadje gewinkeld en gegeten. Langs het strandje gelopen en ons verbaasd over de kleine papagaaien en de grote witte kakatoes in de bomen. De rest van de dag niks uitgevoerd.
Dinsdag 15 juli. Na het ontbijt zijn Marc en Wendy naar het strand gegaan en hebben daar de gehele dag vertoefd. Edo en Miranda bij bungalow gerelaxed en de was gedaan. Het meest spannende van de dag was dat Edo een stuk van zijn verstandskies afbrak.
Woensdag 16 juli. Om 8:00 zijn we opgehaald door een taxi die ons naar de haven bracht waar we aanboord stapte voor een dagtoer naar 'White Sundays'. Door de flinke wind 25 tot 50 knopen stonden er flinke golven en werden er mensen groen. Na ruim 2 uur varen kwamen we aan op 'White Sunday island'. Na een korte trail van een half uur kwamen we aan bij een uitkijkpunt waar we in de rij moesten aansluiten om een foto te kunnen schieten. Het uitkijkpunt liet ons een prachtig uitzicht over een baai met spierwitte stranden zien. Dus dat wilde we wel eens van dicht bij bekijken. Na wederom een korte wandeling stonden we op het zilte zand. Gelukkig kwam de zon te voorschijn op deze bewolkte dag en maakte het strand nog witter. Eenmaal weer aan boord genoten van de uitgebreide lunch-buffet. Na het eten koers gezet naar een snorkel rif. Het rif bestond uit mooi hard-en zachtkoraal. Ondanks dat de zon niet scheen waren de kleuren nog goed zichtbaar. Helaas was het snorkelen voor korte duur ivm het veel te koude water. We waren dan ook de enige zonder wetsuit (duikpak). Bibberend terug aan boord deed de hete thee zich heerlijk smaken. s'Avonds wederom bij bar-restaurant gegeten en gedronken.
Donderdag 17 juli. Vroeg boodschappen gedaan en om 9:00 vertokken naar het noorden. Onderweg gepicknikt en rond 17:00 aangekomen in Cairns. Na motel te hebben gevonden hebben we ons te goed gedaan aan overheerlijke 'fish en chips'.