Beijing

Vrijdag 14 maart. Van het station zijn we op ons gemak gewandeld naar het Hademan hotel waar we ons tegoed konden doen aan een heerlijke douche. Daarna rond gelopen in het centrum en gegeten in een van de vele kleine eettentjes. Wat we gegeten hebben is een raadsel maar het smaakte lekker.
zaterdag 15 maart. Zijn we ontwaakt in het sjieke hotel. Bij het ontbijt werden we getrakteerd op een westers ontbijt. Aan de tafel waar wij zaten kwamen drie mannen in pak aangeschoven. De Chineze mannen slurpte luidruchtig hun soep naar binnen, smakte het eten weg en eindigde met een stevige boer om nog even van de smaak na te genieten. Wij hadden gegeten! Voor onze volgend slaapplaats zijn we 2 uur opzoek geweest, niet gevonden. De plannen zijn toen gewijzigd in het bezoeken van 'de verboden stad'. Het was groot en indrukwekkend maar na een aantal tempels te hebben gezien hielden wij het ook voor gezien. Veel dingen lijken dan ook op elkaar. Via de zuid ingang hebben we de verboden stad verlaten en kwamen terecht op het plein van de hemelse vrede. Na het inmense plein te zijn overgestoken was het weer tijd om te smikkelen in een van die heerlijke kleine restaurantjes. Vervolgens de spullen opgehaald in het hotel en de taxi genomen naar het zuiden van de stad waar we een slaapplaats vonden in het Jinghua Fandian hostel. In het slaapvertrek vonden we een Japanner waarmee we wat zijn gaan drinken in de bar.
Zondag 16 maart. Vroeg opgestaan voor de toer naar 'de muur'. Echter het weer liet het afweten. Veel regen dus de toer werd afgelast. Met de taxi naar het trein station gegaan om een kaartje te regelen naar Xi-an. Hiervoor moesten we geld pinnen. Na een uur vonden we een bank die onze kaarten accepteerde en konden we weer terug naar het station. Het kaartje kopen ging makkelijker dan we hadden gedacht. Vanuit het station zijn we naar Tiantan Gonguan (park omsloten door een muur) gelopen met zijn tempel of heaven. Hier werden offers gemaakt door de keizers toen de tijd voor goede oogtsen, regen enz. De tempel of heaven is gebouwd met een deelsom van 9. Dit houd in dat alles deelbaar is door negen van trappen tot pilaren. Dit alles vanwege het geloof in het hoogste oneven getal wat geluk zou brengen. Vanuit het park teruggelopen naar het hostel met een pitt stop bij een eettentje. Deze dag een kleine 15 km gelopen dus tijd voor een biertje :-)
Maandag 17 maart. Het zonnetje schijnt! Om 8 uur op de bus gestapt voor een drie uur durende helse rit waarbij de chauffeur geen moeite had om op de vluchtstrook in te halen en met zijn hand vast geplakt aan de toeter. Aangekomen in Samatai (120 km ten noord westen van Beijing) begonnen aan de klim op de muur en de vele kleine torens. De klim van de muur was steil (tot 70%) en ijzig over de smalle treden. De dag hiervoor had het hier nog gesneeuwd. Dit leverde samen met een staal blauwe hemel een prachtig plaatje op van de muur. We hebben de klim voortgezet tot aan de top waar een gedeelte niet meer geprepareerd was. Het panorama uitzicht was adembenemend. De muur, al kronkelend door het berglandschap, was tot ver aan de horizon te zien. Tijdens de klim werden we ingehaald door oude vrouwtjes op slippers terwijl wij handen en voeten nodig hadden om veilig boven te komen. De terugtocht was makkelijker dan verwacht doordat het ijs was gaan smelten. s'Avonds weer heerlijk gegeten voor een habbekrats.
Dinsdag 18 maart. Vandaag reizen we af naar Xi-an vanaf station Beijing west om 17:12. Wat we nog even kwijt willen over het gedrag van de chinezen is dat ze zich niet schamen om de fiets te pakken, lekker te eten, te toeteren en vooral niet om in het openbaar hun keel luidruchtig leeg te schrapen en het naar bovenkomende uit te spugen.