De terugreis
 Zaterdag 2 augustus. Via een 
      tussenstop in Melbourne zijn we om 16:30 geland op Bali. Het onderhandelen 
      en het afdingen was gelijk weer begonnen voor het vervoer naar Kuta. Met 
      andere woorden we zijn weer in Azie. De 'taxi' heeft ons vervolgens afgedropt 
      bij ons wel vertrouwde verblijf Ronta's Bungalows. Hier gesproken met, voor 
      ons, oude bekende en vervolgens naar ons lievelings restaurant om de hoek 
      gegaan voor een Bintang en een 'mie hot plate'. Na het smullen zijn we met 
      een gewone taxi (met meter) naar een in het noorden gelegen plaatsje afgereisd 
      voor een ontmoeting met een vriend (Patrick B) van ons en zijn vriendin 
      (Ingrid). Bijgekletst en wel zijn we met zijn vieren met de taxi terug gegaan 
      naar Kuta. Wederom een kleine maaltijd genuttigd en daarna zijn we naar 
      de 'Bounty ship' disco geweest tot in de kleine uurtjes.
      Zondag 3 augustus. Brak wakker geworden en om 10:30 gaan ontbijten met Jeroen 
      (NL) die we bij aankomst in Bali hadden ontmoet. Na ontbijt zijn we met 
      de taxi naar het vliegveld afgereisd waar we, na een uur vertraging, om 
      14:35 zijn vertrokken naar Kuala Lumpur. De gehele turbulente vlucht nam 
      een kleine 3 uur inbeslag. Aangekomen op het steriele vliegveld zijn we 
      met de taxi richting de stad vertrokken (70km). In de stad hebben we een 
      hotel gevonden met veel eettentjes voor de deur. Vermoeid vroeg naar bed.
      Maandag 4 augustus. Na een slechte nachtrust ontbeten in hotel (was inbegrepen). 
      De Maleisische agent van de rederij gebeld ivm vertrek datum en tijd van 
      het containerschip 'Bizet'. Uit het gesprek bleek dat de Bizet vertraging 
      had opgelopen in China en dat we in plaats van de geplande 5 augustus de 
      7de augustus zouden vertrekken uit Port Kelang. Die dag voor 6 uur aan de 
      website gewerkt en geluierd.
      Dinsdag 5 augustus. Een nacht van rennende kakkerlakken over ons heen (we 
      dachten dat we wat gewend waren) besloten om van hotel te 'switchen'. In 
      de stad een bezoek gebracht aan een van de grote winkelcentra die vol zat 
      met kleine computerzaken. Een drukte van een jewelste. Onderin het complex 
      ons tegoed gedaan aan een japanse specialiteit.
      Woensdag 6 augustus. Heerlijk geslapen! Opnieuw contact gezocht met de agent. 
      De vertrek datum bleef onveranderd. In de ochtend geinternet en richting 
      china town gelopen. Hier rond gehangen en vervolgens weer terug gelopen 
      en op de terugweg een aantal winkelcentra bezocht. In een Chinees winkeltje 
      een typische aziatische thermoskan (1 liter) gekocht voor omgerekend 2,5 
      euro. Dat noemen we nog eens een koopje!
      Donderdag 7 augustus. Om 6:00 opgestaan en na een hoop geouwehoer ivm belachelijke 
      taxi prijzen ,s'ochtends willen de mannen niet op de meter rijden, zijn 
      we voor een aardige deal vertrokken naar Port Kelang (ca 100km ten westen 
      van Kuala Lumpur). Natuurlijk reed de beste brave man verkeerd hij dacht 
      dat we met een cruise schip zouden vertrekken. Met handen en voeten vertelde 
      we de man dat we bij de containerterminal Westport moesten wezen. Met de 
      taxi zijn we het terein opgereden naar de pier waar de Bizet gelost werd 
      door inmens grote kranen. Aanboord werden we door de steward naar onze hut 
      (owner's cabin) gebracht waar we onze tassen hebben achtergelaten en zijn 
      gaan ontbijten in de messroom (de eetruimte). Een kleine half uur later 
      stonden we weer op de lange kade waar drie grote en een aantal kleinere 
      schepen werden gelost en geladen. Het schip de Bizet behoort met zijn 300,25m 
      lengte, 40,3m breedte, 62,27m hoogte (vanaf de basis), 107027 ton aan waterverplaatsing 
      en 6627 TEU's (containers) tot een van de grootste containerschepen van 
      de wereld. Met de lunch werden we getracteerd op een 5 gangen menu met oa 
      garnalen, biefstuk, kaasplankje en niet te vergeten de rode wijn, het is 
      tenslotte een franse rederij. Met volle maag een rondje door de accomodatie 
      gewandeld en tot onze verbazing kwamen we een zwembad, recreatie ruimte 
      met oa een tafeltennistafel tegen. Tevens kregen we de beschikking over 
      een TV kamer met DVD, VIDEO, stereotoren en koelkast. Na de rondleiding 
      zijn we onze hut, op F dek, gaan inruimen. De hut bestaat uit een dubbelbed, 
      douche en toilet cabine, zithoek met tafel, bureau, koelkast en kledingkast. 
      Helaas hadden we geen zeezicht ivm de containers voor onze patrijspoort. 
      s' Avonds tijdens het 3 gangen menu (wederom met rode wijn) hebben we kennis 
      gemaakt met onze mede passagier Malcolm, een 69 jarige Engelsman die opweg 
      is naar Engeland. s' Avonds verder nog een potje getafeltennist en om 20:00 
      zijn we vertrokken uit Port Kelang richting Suez kanaal. Tijdens het afmeren 
      stonden we op de aarde donkere brug vergezeld door kapitein, loods, eerste 
      stuurman en matroos achter het roer. De loods leidde, onder toezicht van 
      de kapitein, ons uit de haven door het geven van koerscommando's aan de 
      matroos achter het roer. Nadat de loods was overgestapt op de loodsboot 
      hebben we koers gezet door de straat van Melakka. Deze straat is berucht 
      om zijn vele piraterij, echter aan boord maken ze zich daar geen zorgen 
      om omdat we te snel zijn (26 knopen hiermee de snelste in zijn klasse) en 
      het hoofddek te hoog is voor kapitein Haak en zijn rovers. Tijdens het varen 
      in de straat zagen we schepen met brandblusspuiten, op het achterdek, aan 
      om de eventuele gewapende piraten van zich af te houden.
      Vrijdag 8 augustus. Een bezoek gebracht aan de brug en op de zeekaart konden 
      we zien dat we Sumatra waren gepasseerd.Tevens werd de zee wat ruwer omdat 
      we uit de luwte waren van het eiland. Om 11:00 hadden we een safetymeeting 
      waar ons het een en ander werd uitgelegd over hoe te handelen in het geval 
      van brand en het verlaten van het schip met de bijbehorende geluids signalen.Tevens 
      showde een cadet (leerling) hoe je een reddingspak behoorde aan te trekken. 
      Om 11:30 waren we uitgenodigd voor een welkomstdrank bij de kapitein (Ouwe) 
      met de eerste machinist (Meester) en de eerste officier. Na de Lunch hebben 
      we een ronde gemaakt over het schip. Die avond een filmpje (Spiderman) gekeken 
      en voordat we het wisten was de dag al weer voorbij.
      Zaterdag 9 augustus. Iets wat te laat voor het ontbijt, maar dat was geen 
      probleem voor de steward. De steward, een Roemeen, verzorgde het opdienen 
      van het eten s' middags en s'avonds verder maakt hij je kooi op en zorgt 
      hij ervoor dat de badkamer en de rest van de hut netjes blijft. Ook voorziet 
      hij ons van allerlei toiletartikelen, met andere woorden het kan niet op! 
      Na het ontbijt een bezoek gerbracht aan de brug en hier een nieuwe film 
      uitgezocht voor de avond sessie. Voor de middag een duik genomen in het 
      zoute zwembad en na het eten van de lunch (oa spruiten met asperges en schrapvlees) 
      de rest van de middag heerlijk lopen bungelen in onze hangmatjes op het 
      D-dek. Rond 22:00 die avond bevonden we ons onder Sri Lanka. Deze avond 
      ging ook de klok een uur achteruit.
      Zondag 10 augustus. Een potje getafeltennist en om 10:00 met de meester 
      naar de machinekamer voor een rondleiding. Bij het betreden van de machinekamer 
      kwam er een hoop kabaal op ons af. De hoofdmotor, de grootste scheepsmotor 
      in zijn soort, een Hyundai MAN B&W (afmetingen 24m lang en 14m hoog) met 
      68520kW / 93120pk, 12 cilinders (d=98cm) en 4 blowers maakte een ritmische 
      herrie waar voor je absoluut oorkleppen nodig hebt. Deze hoofdmotor heeft 
      een verbruik, bij volle porrie, van 200 ton zware brandstof. Dus voor ons 
      de vraag: Wie krijgt hier de spaarzegeltjes? Tijdens onze ronde hebben we 
      de pomptuinen, warmtewisselaars, generatoren, seperatoren opgezocht en nog 
      vele andere machines. Na de rondleiding waren we uitgenodigt in de officerslounge, 
      op het E- dek, om hier een drankje te drinken met de rest van de officieren 
      voor het middag eten. s' Avonds ging de klok weer een uur terug.
      Maandag 11 augustus. Ontbijt, bezoek brug, tafeltenissen, lunch, film (A.I.), 
      lezen, slapen, diner, op de brug geconstateerd dat er nog steeds alleen 
      zee om ons heen is en dat het nog steeds windkracht 8 a 9 waait, slapen. 
      Dinsdag 12 augustus. Ontbijt, brug, lezen, slapen, lunch, film (Terminator 
      3), tafeltennis, slapen, brug, lezen, diner, klok een uur achteruit. Om 
      16:00 het eiland Socotra voorbij gevaren. Zo eindigt wederom een ontspannende 
      dag op het 'cruise' schip de Bizet.
      Woensdag 13 augustus. Spanning op de brug. We bevinden ons op de route richting 
      Rode zee in de golf van Aden. Heel langzaam begint het ook drukker te worden 
      met schepen op zee. Buiten waait het nog steeds en is het heiig. Rond 17:00 
      varen we dan eindelijk de Rode zee op. Voor het diner die avond hebben we 
      als hoofdmaaltijd wilde kalkoen. De lunch en het diner eindigt altijd met 
      een heerlijke kaasplank. Zo ook dit diner eindigt met een kaasplank met 
      6 a 7 verschillende soorten kaas. De klok gaat deze avond weer een uurtje 
      naar het westen toe. Dus dat wordt weer een uurtje langer slapen. Donderdag 
      14 augustus. Een harde wind heeft weer van ons meester gemaakt. Met een 
      windkracht 7 a 8 waait er een (woestijn)zandstorm over ons heen. Wat een 
      leuk zandbak effect geeft op de buitendekken van de accomodatie. Ook de 
      voorkant van de accomodatie veranderde in een bruine roestige kleur.
      Vrijdag 15 augustus. s'Ochtends op de brug gestaan en hierna een filmpje 
      (Catch me if you can) gekeken. Na de lunch is Edo in zijn hangmatje buiten 
      gaan hangen en heeft Marc zijn boek opgezocht. Om 17:00 is de spijker (anker) 
      met veel kabaal en rondvliegend roest, veroorzaakt door de schakels en het 
      ankerlier, te water gegaan in het ankergebied bij het Suez kanaal. We zijn 
      ten anker gegaan omdat de schepen door het Suez kanaal s'nachts van west 
      naar oost varen en overdag andersom. Na het diner naar de bak (voorschip) 
      gelopen en genoten van het mooie uitzicht op de kust van Egypte met z'n 
      lichtjes.
      Zaterdag 16 augustus. Om 4:50 gewekt door de kapitein en om 5:00 stonden 
      we paraat op de brug voor het vertrek richting ingang van het 162km lange 
      Suez kanaal met de kleinste breedte van 133m. De loods was inmiddels aanboord 
      gekomen en om 5:45 zijn we als eerste van de kolonne schepen (30 schepen) 
      het Suez kanaal binnen gevaren. De loods geeft de commando's aan de matroos 
      de gehele tocht door het Suez kanaal. De gemiddelde snelheid is rond de 
      8a 9 knopen. Aan bakboord steden, dorpen, militairekampen en vegetatie en 
      aan stuurboord alleen woestijn, wat wel een hele mooie zonsopgang opleverde. 
      De eerste mijlen op de oever stonden om de halve mijl soldaten met grote 
      mitrailleurs op standaards. Ook hier is men bang voor aanslagen. Onderweg 
      kwamen we vissers in roeiboten, met plastic zeilen, tegen die als kleine 
      stipjes langszij voorbij kwamen. Tevens zagen we 2 oorlogsmonumenten (oa 
      de bajonet) en voeren we onder een grote ophangbrug door (vrije doorgang 
      68m). Om 16:15 zijn we het Suez kanaal uitgevaren de Middellandsezee op 
      en hebben we koers gezet richting Malta. Na een uur varen werd de motor 
      noodgedwongen uitgezet ivm een lekkende olieklep van een van de cilinders. 
      Het euvel was echter binnen 3 minuten opgelost zodat we onze zeereis konden 
      voortzetten. De klok een uur achteruit, zodat de klok na 6 maanden weer 
      gelijk stond met die in Nederland (GMT+2).
      Zondag 17 augustus. Croissants bij ontbijt. Film (L.A. Confidential) gekeken 
      en om 12:00 aperitief in de officieren lounge. Na de lunch met onze strandstoelen 
      aan dek, genietend van de zon aan leizijde van het schip. s'Avonds kaartje 
      gelegd in de hut.