Indonesie 1

Zaterdag 24 mei. De verkeerde boot dus. Na een hoop kabaal en theater de schuld bij het personeel van de rederij gelegd. Zij hadden ons op de verkeerde boot gezet die naar een andere haven op het eiland Batam (Indonesie) ging. Dit leverde ons een bezoek op aan de kapitein op de brug van de grote speedboot. Tijdens de 45 minuten durend overtocht gezellig met de bemanning gebabbeld op de brug. Bij aankomst in Batam werden we gescand door infrarood op eventuele te hoge temperatuur. De kapitein was zo vriendelijk om ons te helpen met het taxi transport naar de juiste haven van waar de boot naar Jakarta zou vertrekken. Echter de ferry bleek die ochtend al vertrokken te zijn. Deze ferry gaat maar 1 keer in de 4 dagen dus waren we genoodzaakt om onze route te wijzigen naar Sumatra, ondanks de gespannen situatie in het noorden. Met de taxi zijn we naar het hotel gebracht.
Zondag 25 mei. We zijn om 6:00 vertrokken naar de haven. Vroeger dan normaal daar de tijden niet al te vast liggen voor wat betrefd de vertrektijden. In de vertrekhal voornamelijk lastig gevallen door mensen die ons vertelde hoe slecht we waren in de tijd van de VOC (16e eeuw). Uiteindelijk zijn we om 10:00 vertrokken naar Kuala Tungkal. Tijdens deze boot reis de evenaar overgestoken maar Neptunus niet gezien. Om 16:00 zijn we aangekomen in Kuala Tungkal waar we direct lastig werden gevallen door jonge lui. Na een korte wandeling door het dorp wat een optocht opleverde met ons voorop kwamen we aan bij de bemo terminal. Het was duidelijk dat hier al een geruime tijd geen westerling was geweest. Na een hoop geouwehoer en onderhandelen zaten we eindelijk in een busje naar de 'busterminal' waar zich het hele verhaal opnieuw afspeelde. Hier de minibus genomen naar Jambi voor een drie uur durende rit waarbij de chauffeur en de bijrijder niet uitgepraat raakte over het feit dat toeristen te weinig geld uitgaven. Wat een heerlijk ontvangst in Sumatra. In Jambi werden we gedumpt bij een bus maatschappij waar we te horen kregen dat de bus naar Jakarta de volgende ochtend zou vertrekken. Verder werd ons een slaapplaats aangeboden op de grond bij deze mensen thuis (lekker goedkoop...;-))
Maandag 26 mei. Om 5:00 wakker gemaakt door luid gezang uit de moskee. Om 6:00 wederom gewekt door harde house muziek uit de kamer naast de onze. s'Ochtends tijdens de 2 uur durende wandeltocht op jacht naar een bank werden we door iedereen aangekeken of aangesproken. Met als klapper op de foto met een lokale student (zijn fototoestel). 11:00 vertrokken met zijn vijven in een grote touringcar naar Jakarta voor een trip van 24 uur. We denken steeds dat we het ergste hebben gehad maar toch blijkt het elke keer weer ietsjes erger te kunnen. Van Jambi naar Palambang was de weg, als die er was, in zeer slechte staat. Diepe grote kuilen en de berm werd veelvuldig opgezocht. De buschauffeur moest de bus besturen als een jeep. De 250 km hebben we afgelegd in een 7 uur durende 'Camel trophy'. Deze weg was dan ook niet te berijden met een gewone auto. Pikant detail is dat tijdens deze tocht iemand op zijn scooter reed met een groot machine geweer op zijn rug verder werd er vele banden langs de weg verwisseld. In Palambang hebben we ons tegoed gedaan aan oa schapenhersenen en andere lekkernij. Van Palambang naar Lahat was de weg er niet beter op. Gelukkig van Lahat naar de haven in het uiterste puntje in het zuiden van Sumatra konden we eindelijk genieten van een nachtrust.
Dinsdag 27 mei. Met de ferry naar Java. Opgesloten in de bus in het onderruim kwamen we na 2 uur aan op Java waar we de tocht voortzetten naar Jakarta. Deze dag rond gelopen, gegeten in Jakarta en vermoeid naar bed.
Woensdag 28 mei. AAH!! Afzien, om 4:30 gewekt door luid gezang (?) vanuit de moskee. Maar dat was nog niet alles. De muggen waren even "de slijpers van Parijs". Het ging van puntje d'r in, puntje d'r uit ja zo gaat die goed.... Slachtoffers bleven met jeuk en bulten achter. Van ellende om 6:00 een vervroegde stadswandeling gehouden. Als eertse naar het kolosale nationale monument en vandaar naar treinstation voor reisinfo. Met de taxi zijn we vervolgens naar de oude Nederlandse vesting Kota gereden. De stad dateerde uit de tijd van de VOC. Hier vonden we overblijfselen van een oude scheepswerf, oude ophaalbrug, uitkijktoren en stadhuis. Vanaf de scheepswerf zijn we naar de haven gelopen waar we verrast werden door de vele oude houten schepen tegen de kade. Hoge boegen en boegsprieten en vele zeilmasten maakten dit als een stap terug in de tijd. De schepen werden gelost en geladen met hout door vele mannen en dit alles met de hand. Hier zijn de schepen nog van hout en de mannen van staal..;-) Om 11:50 zijn we vertrokken richting Bandung. Onderweg genoten van het typische Indonesische landschap. In het guesthouse in Bandung tot in de late uurtje met de lokale muziekanten en Arak (lokake drank) genoten en gezongen bij gitaar muziek.
Donderdag 29 mei. s'Ochtends met hoofdpijn opgestaan en om 7:00 met mini bus vertokken naar Pangandaran. Om 12:30 zijn we hier aangekomen en hebben een slaapplaats gevonden op de 2de verdieping aan de boulevard. De kleding was toe aan een wasbeurt dus afgegeven aan de vrouw van de eigenaar. Na een klein dutje te hebben gedaan besloten we om een soepie beneden te gaan eten. Voor dat we een wandeling op het strand zouden gaan maken ging Marc nog even zijn paspoort halen. Na de deur geopend te hebben zag Marc tot zijn verbazing dat er voeten onder het bed verdwenen. Na Edo geroepen te hebben, hebben we de dief 'effe' onderhanden genomen. De dief had een sleutel van ons appartement en 4 Singapore dollars op zak uit Marc zijn rugzak. Toen de eigenaar boven kwam was hij nauwelijks verbaasd en bleek de dief eigen personeel te zijn. Dit was voor ons een reden om te vertrekken zonder te betalen met onze gewassen kleding. Twee 'becaks' (fiets taxi) aangehouden die ons brachten naar Delta Gecko. 4 km ten westen langs de zee vanaf Pangandaran. Aangezien het al laat was en pikkedonker hebben we met onze zaklampen de weg beschenen zodat de bestuurders van onze 'becak' de kuilen konden ontwijken. Na enige dwalingen kwamen we aan bij het knusse Delta Gecko. Hier konden we gelijk aanschuiven voor het eten. Hier was het nog ouderwets, eten wat de pot schaft. Deze avond gelachen met Marc (Belg) en Pablo (Chileen).
Vrijdag 30 mei. Ontwaakt in mooie bamboohut op geschilderde palen. Na het ontbijt tot het middag uur zitten kleppen met Marc (Belg). s' Middags een wandeling gemaakt door de vele verschillende landbouw velden. Hier zagen we mannen palmbomen beklimmen voor sap uit de top. Daarna met het gezin van Marc (Belg) gaan zwemmen in de nabij gelegen rivier. Terug gelopen over het zwarte strand en genoten van de zonsondergang met zijn vele kleuren. s'Avonds wederom gegeten wat de pot schaft en hierna genoten van gitaarmuziek en 'Topi Misering' gedronken.
Zaterdag 31 mei. Verslapen. Na de thee om 8:30 gaan lopen richting de bewoonde wereld en zijn we met een pick-up (achterin) naar bus terminal gebracht. Hier met de bus naar Banjar vertrokken en van daar naar Purwokerto verder gereisd. Vanuit daar zijn we meteen doorgereisd naar Samerang. De gehele reis duurde een kleine 11 uur. In Samerang werden we verrast door de grote plassen in de straten en volle hotels (nationale feestdag).
Zondag 1 juni. Om 8:30 met zeer luxe trein vertrokken naar Surabaya. Onderweg gelachen met 'Tom en Jerry' em 'Mr Bean' op tv. 12:30 aangekomen en na een wandeling van een uur eindelijk aangekomen bij hostel. Deze middag stadswandeling gemaakt en een onderzeeboot bezocht. s'Avonds Marloes (NL) ontmoet en Formule 1 gekeken.
Maandag 2 juni. Om 8:15 trein genomen met zijn drieen naar Probolinggo's. Na twee uur hier aangekomen en met minibus via steile bergweg geklommen naar 2300 m naar het plaatsje Cemero Lawang. Hier was het lekker koel. Heerlijk lokaal gegeten (geit sate) en naar de rand van de krater gelopen voor een prachtig uitzicht over vele vulkanen. Na de wandeling genoten van een warme douche (al meer dan een maand geleden). Marc kots ziek geworden (geit sate) en kreeg geen hap meer door zijn keel deze dag. Zeer vroeg naar bed.
Dinsdag 3 juni. 3:30 gewekt door geklop op de deur na een zeer koude nacht (de nacht er voor had het nog gevroren). Met de jeep zijn we naar een viewpoint (2700 m) gegaan om de zonsopkomst te bekijken. Nadat eenmaal de eerste zonnestralen doorgebroken waren gaf dit een prachtig effect op de diverse kraters. Op de achtergrond de perfecte vulkaan (Mt. Semeru 3700 m) met uitbarstingen om de 20 min. Aan de andere kant van de rand uitzicht over het dal met vele lichtjes van de stad. Dit was een van de toppunten van deze tournee. Na de zonsopkomst terug over de 'sea of lava sand' naar Mt Bromo. Na de steile klim en vele zwaveldampen zijn we op de rand geklommen van de nog rokende krater. Na terugkomst zijn we nog even het bed ingedoken. 15:30 zijn we vetrokken naar Probolinggo's en vanuit hier zijn we om 17:00 vertrokken naar Bali.
Woensdag 4 juni. Om 4:00 zijn we aangekomen in Denpassar en na afscheid te hebben genomen van Marloes zijn we met een taxi naar Kuta beach afgereisd. Gelukkig konden we de man van het hostel (Ronta) uit zijn bed krijgen zo dat wij ook het bed nog even konden opzoeken. s'Middags Kuta verkent met zijn strand. De rest van de middag geinternet (foto's Rusland).
Donderdag 5 juni. s'Ochtends ontbeten en de planning aangepast (extra week Indonesie). s'Middags hanengevecht bijgewoond. Zeer druk en voor ons niet geheel duidelijk hoe de regels zijn. Een ding staat vast dat ene haan de ander haan om zeep moet helpen, dmv een mes die op de achterkant van de poot zit vastgebonden, en daar kan op gewed worden. Na het hanengevecht hebben we surfboards gehuurd en zijn we richting strand vertokken. Edo heeft heerlijk gesurft na ruim een jaar uit de roulatie te zijn geweest. Marc heeft rond gepeddeld. Na het surfen hebben we zeer tevreden een biertje gedronken voor ons appartementje met uitzicht op de tuin. s' Avonds tijdens het eten film gekeken.
Vrijdag 6 juni. Om 8:00 gaan surfen en daar na gaan eten. Edo is gaan rusten op bed en Marc is nog even het strand op gegaan. Om 16:30 weer een surfsessie van 2 uur. Na de douche naar het centrum gelopen. Stil gestaan bij de 'Bali bom' ravage, was even slikken. s' Avonds tijdens het eten film gekeken.
Zaterdag 7 juni. 8:30 opgestaan en na het ontbijt info ingewonnen over vliegtickets ivm retour Bali-Sydney. s' Middags gaan surfen. Was genieten met een paar heerlijke lange ritten. Marc was aan het peddelen al had hij al wel een paar keer op de plank gestaan. s' Avonds tijdens het eten film gekeken.