Ulan Bator

Zaterdag 8 maart zijn we om 6:00 opgepikt voor transfer naar het station. Om 6:45 zijn we vertrokken met de Trans Mongolie express (nr.4) richting Ulan Bator. De coupe deelde we met een Zwitser. De trein reis was gezellig met o.a. een Schot en een 83 jarige Amerikaan. De Amerikaan was in zijn eentje nog aan het globetrotten. De grensovergang van Rusland naar Mongolie was een langdurig en spannend. Vooral langdurig aan de Russische zijde. Het duurde 3 uur voordat de mannen en vrouwen van de douane het over eens waren dat de trein verder kon. Spannend omdat onze formulieren geen stempel hadden waardoor we een nieuw declaratie formulier moesten invullen zonder buitenlandse valuta. Buitenlandse valuta hadden we weldegelijk op zak en liepen het risico om het kwijt te raken. Edo werd nog even aan de tand gevoeld d.m.v. een kleine ondervraging over hoe hij dacht te reizen zonder geld. Heel koel werd hier op geantwoord met VISA-card. De Mongoolse douane was iets milder en sneller. Het duurde hier maar 2 uur.
Zondag 9 maart. Marc zijn keel is weer beter. Om7:20 aangekomen op Ulan Bator. Hier werden we naar een achterbuurt appartement gebracht wat niet volgens de afspraak was. we zouden overnachten in een Gerkamp. Met een pittige e-mail naar Tiara Toers en met behulp van een aantal mensen in Nederland (diegene Bedankt!) zouden we de volgende dag toch nog naar een Gerkamp gebracht worden. In Ulan Bator hebben we het grote plein (Suhbaatar square) en Choijin monastery (tempel) bezocht.
Maandag 10 maart. Om 9:30 werden we opgehaald met een oude Russische Jeep die ons via sloppenwijken en ijzige kronkelige, hobbelige wegen naar het Gerkamp heeft gebracht. Onder de voor ons typische Mongoolse beelden. Mensen in de traditionele kledij, paard en wagen en veel Gertenten. Het Gerkamp lag gelegen in een met sneeuw bedekte vallei. We werden onthaald door een oud stel die ons naar de tent bracht (naast die van hun).De ronde tent (diameter 5 meter) bestond uit niet meer dan een kleine ingang, een houtkachel die al flink opgestookt was, drie bedden, tafeltje, gloeilamp en een wasbak met een bakje met kraan erboven waar ijs in zat. De wc was buiten en bestond uit een houtenhokje met 2 planken op de vloer waar je op kan staan met een groot kier er tussen. s'Middags een trail gemaakt door de sneeuw (tot aan je knieen) naar diversen heuveltoppen. In de sneeuw waren veel (grote) sporen van dieren. Helaas geen wild gezien. s'Avonds een uitgebreid diner gehad met schapenvlees. De temperatuur was buiten al aardig gedaald naar -20 graden maar binnen was het (toen nog) bloedheet (34 graden).
Dinsdag 11 maart. KOUD!!!!! We hadden 2 zware dikke dekbedden, een deken en onze thermische ondergoed aan plus een muts op.De temperatuur was die nacht gedaald in de tent van over de 30 graden naar -8 graden (8:00). We wisten niet hoe gauw we de kachel moesten opstoken. Ontbeten en na de uitgebreide lunch (met schapenvlees) opnieuw een wandeling gemaakt. Het was net als de vorige dag een stralende dag. s'Avonds weer schapenvlees bij diner.
Woensdag 12 maart. De nacht was minder koud. We hebben het oude stel zeer gelukkig gemaakt met de winterspullen die we daar achter hebben gelaten. De terug reis naar Ulan Bator liep niet geheel vlekkeloos de chauffeur was iets te gretig bij een inhaal manouvre (op ijs) waardoor we 180 graden draaiden en net niet de weg afgleden.
Donderdag 13 maart. 8:05 vertrokken met de trein richting Beijing. Op het perron veel uitzwaaiende mensen en oude vrouwen in traditionele kleding die met een lepel melk de trein inzegende. Dit deden ze omdat hun dochters en zonen via Beijing naar de USA vertrokken. Nadat de trein slalommend door de besneeuwde bergen ging kwamen we na een uur op de Gobi woestijn terecht. Op deze inmense vlakte kwamen we paarden, kamelen, geiten, runderen, schapen met hun herders en af en toe een Gertent tegen. Hoe verder we richting het zuiden kwamen nam de vegatatie en sneeuw af. De kuddes werden groter en het enkele dorpje dat we zagen kende geen bestrating. De grens tussen Mongolie en China duurde gelukkig niet lang alleen het verwisselen van de wielen nam 3 uur inbeslag (smaller spoor).
Vrijdag 14 maart. In China foto's genomen van de muur gezien vanaf een station dat een aantal kilometers na Datong lag. Om 15:30 aangekomen in Beijing.